vrijdag 23 maart 2012

Ik wil geen viezeltje zijn - Stage

Ik kwam al met een grote glimlach en een auto vol materiaal toe op mijn stageschool. Wauw, dit had ik nooit gedacht. Ik mocht voor één week Juf Laura zijn voor 22 lieve kleuters uit de 2e kleuterklas.

We hebben erg veel leuke dingen gedaan. Ik voelde mezelf doorheen de week steeds groeien en voelde ook aan de kinderen dat ze steeds meer en meer geboeid werden door het thema. Ze begonnen me meer als hun echt 'klasjuf'' te zien, wat natuurlijk fantastisch was voor mij!
Ik maakte samen met de kinderen kennis met Opa Jan. Hij was toch wel een erg groot viezeltje, want hij had al jaren zijn huis niet meer schoongemaakt en dat gaf natuurlijk niet veel goeds. Hij viel over zijn spullen en besloot dan toch maar eens alles op te ruimen. Maar was het maar zo simpel... Opa Jan was er duidelijk niet goed in.
De kinderen vonden het verhaal erg leuk, vooral de prenten waren leuk omdat er toffe, kleine details op staan. Soms was het verhaal wel een beetje lang voor bepaalde kinderen, maar dan zorgde ik voor extra veel expressie en waren ze terug mee.

Het andere boek dat ik samen met de kinderen las was "Viezeltje". Dit ging over een erg vies kindje die grappige dingen meemaakt. Mevrouw Stoffel is erg netjes en als Viezeltje dan in hun huis komt, loopt alles in het honderd. Leuk verhaal voor de kinderen!
 Opa Jan wou ook een poetsrobot maken om zijn huis schoon te maken, maar dat liep ook helemaal niet goed. De kleuters hebben samen poetsrobotten gemaakt om Opa Jan te helpen. Hopelijk kan hij dan eindelijk zijn huis schoonmaken, want het is nodig. Ze gebruikten allemaal kosteloze materialen, dit zijn materialen die eigenlijk vaak in de vuilnisbak gegooid worden, maar wel nog degelijk zijn om leuke dingen mee te maken. Je kan dus met oude spullen nog veel leuke dingen doen.
De kleuters mochten ook hun eigen vlekken maken met verf en deze afdrukken. Ze kregen dus een plaatje (ik gebruikte plexiglas omdat dit veilig is en niet kan breken in verschillende delen zoals een spiegel, maar het werkt evengoed) en mochten hier verschillende kleuren verf door elkaar aanbrengen en uitsmeren. Het mocht niet droog zijn! Dan namen ze hun blaadje en drukten ze dit hier tegenaan. Zo ontstond er een mooie afdruk.
We hebben ook ons "Viezeltje liedje" héél erg vaak gezongen. De tekst is grappig en de kinderen vonden het erg leuk om mee te zingen. Het werd zelfs het opruimlied voor een week!

Wat ze echt super tof vonden, was dat ze als echt vlekkenprofessors mochten onderzoeken hoe vlekken nu eigenlijk ontstonden. Ze kregen een ruim aanbod met allerlei zaken die vlekken kunnen maken. Dit zat er zoal in de potjes: gras, ketchup, aarde, melk, yoghurt, fruitsap, verf, isobethadine, wasproduct, Dreft, peper en nog veel meer.
Ze hadden een witte T-shirt en mochten de zaken in de potjes uitproberen. Dan gingen ze goed kijken wat er mee gebeurde, welke kleur had onze vlek, was onze vlek nat of droog of vochtig, trok hij in onze stof of bleef hij er op liggen, ...?
Dit was het resultaat :)
We hebben ook allemaal kleine, leuke spelletjes gespeeld. Zoals een plumeau doorgeven in de kring en als de muziek stopt dan krijgt de kleuter die hem vast heeft op dat moment, een vlek op zijn/haar gezicht. De kleuters zonder vlekken winnen.

Ik heb samen met de kinderen schoonmaakspullen gesorteerd en geordend volgens bepaalde kenmerken. Zo leerden ze dingen vergelijken met elkaar en deze te groeperen.

Er was ook een poppenhoek die extra ingericht was binnen het thema. Hier lagen dan vooral spullen waarmee we ons huis en onszelf kunnen schoonmaken. Ook de boekenhoek bevatte nieuwe boeken om te verkennen.

We hebben ook godsdienstmomenten gehad waarbij we even nadachten over de verschillende soorten viezeltjes. Je kent vooral de letterlijke viezeltjes, die er niet netjes uitzien of niet opruimen. Maar er bestaan ook viezeltjes die andere kinderen pesten, uitsluiten of uitlachen. Hier dachten we dan meer over na.
Ik speelde ook een poppenspel geïnspireerd op het verhaal van "Eendje smeerpoets". Dit ging over een verloren eendje die terecht komt bij Meneer Konijn. Maar hij is een erg netjes konijn en houdt absoluut niet van rommel. Eendje daar in tegen maakt wel eens graag rommel. De moraal van het poppenspel was: Ook al ben je eens een viezeltje, de anderen gaan je nog steeds graag zien. Het was fantastisch dat de kinderen het zo snel door hadden. Ik heb amper uitleg moeten geven. Ze hadden dus erg goed het verhaal begrepen.
Ik piepte af en toe tussen het gordijn van de poppenkast en zag die lachende gezichtjes met grote ogen kijken. Kinderen zijn zo mooie en bijzondere wezentjes die vollop opgaan in alles wat er gaande is.
I love it!

Ik zou nog veel meer kunnen schrijven!
Dit was een meer dan geslaagde stage! Ik zal de kleuters heel erg missen. Het afscheid was minder leuk, maar ik weet dat ze genoten hebben én ze waren niet alleen! Dit smaakt echt naar meer, véél meer!
(Kaartje van mijn mentor en kindjes, ééntje om voor altijd te bewaren)

2 reacties:

  1. Wat fijn! Ben benieuwd naar je avonturen en belevenissen :)

    BeantwoordenVerwijderen

© juf Laura Jonckheere 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis