dinsdag 13 maart 2012

DIY: Weerkoffer

We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?
Zien we de zon of zien we wolken?
Hangt er veel mist of is het regen?
Is het erg koud of valt er wat sneeuw?
We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?

Voor Wereldoriƫntatie kregen we de opdracht een weerkoffer te maken. Met duidelijk symbolen voor kinderen. Wat moet er allemaal aanwezig zijn? De seizoenen, de dagen, het weer, welke kleren we aandoen, ...
Ik vind dit een erg leuke opdracht. Fantastisch hoe een oude koffer vorm krijgt met nieuwe leuke elementen eraan.
Mijn weerkoffer was de binnenkant nogal oud, gebruikt en beschadigd. Dat moest ik dus oplossen. Wist je dat ze vroeger de koffer helemaal niet bekleedde met stof. Ze plakte de binnenkant vol met het mooiste behangpapier dat ze vonden. Jammer genoeg zag het er na al die jaren niet meer zo mooi uit :) Wat ik dus moest doen was even zoeken in mijn schatten op zolder. Na een tijdje kwam ik het perfecte lapje stof tegen.

De inhoud van de weerkoffer is natuurlijk belangrijker dan de buitenkant. Er zitten 3 zaken in, waarmee je samen met de kleuters het weer kan meten. Dit is gemaakt zodat het afleesbaar is voor de kinderen. In mijn koffer zit een pluviometer (neerslag), een thermometer (temperatuur) en een windmolentje (wind).
 
Ik heb ook een bord gemaakt waarop je de seizoenen kan hangen, de maanden, de 7 dagen van de week. Onder de dagen kan je dan het weer hangen van de dag Ć©n de kledingsuggestie, d.w.z. wat je die dag best draagt bij dat weer.
Om dit alles mooi op te bergen heb ik gezorgd voor verschillende bakjes in mijn weerkoffer zodat niet alles overhoop ligt.
Ik ben erg trots op het eindresultaat en zal dit met veel plezier later verder gebruiken.

3 reacties:

  1. Wat een leuke post Laura.
    en wat leuk dat je me bent gaan volgen.
    ik ga jou ook volgen hoor.
    liefs Margarita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
  2. ik vond het ook enorm leuk je berichtje op mijn blog.
    liefs Margarita
    xx

    BeantwoordenVerwijderen

© juf Laura Jonckheere 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis