zaterdag 12 mei 2012

Brontorina - Stage

Brontorina Apatosaurus, dat is de volledige naam van de grote oranje dinosaurus die balletdanseres wil worden. Niet zo eenvoud! Want dino's zijn erg groot en is er wel plaats voor Brontorina haar talent in die kleine danszaal?
Deze stage leren de kinderen samen met mij Brontorina beter kennen.
Doorheen de stageweek zullen ze groeien in dit thema en meer te weten komen over dino's, dansen, anders zijn, ...

Voor ik de kinderen het boek van Brontorina voorlas leerde ik hen de wereld van de dino's beter kennen. We hebben gedanst op trage muziek als dino's en als de muziek plots stopte, dan moesten alle dino's stil staan zoals in een dino museum. De bewaker mocht dan goed kijken welke dino's er goed stil stonden.
De kinderen hebben hun eigen dino ook mogen tekenen. De Tyrex was erg populair, maar ook vliegende dino's en heel erg groene dino's met een lange nek. De kinderen waren trots op hun creaties en terecht! Ze zien er dan ook prachtig uit.

De kinderen waren erg enthousiast als ik de grote verrassing dan ook opendeed. (dit was de grote zwarte zak, waarin mijn keyboard zat) Eindelijk was het zover, ze waren in de wolken van de grote piano die ik mee had. We hebben dan ook het lied over Brontorina gezongen. Ze gingen hier geweldig in op en vonden het super leuk!
Maar dan had je de ogen van de kleuters moeten zien als ik het boek over Brontorina naar boven haalde! Met grote blinkende kraalogen keken ze me aan. Wauw Brontorina maakt toch zoveel mee! Wat kan ze goed dansen!
Ze zijn in de wolken, want deze figuur is niet zomaar iemand voor hen! Ze is lief, volgt haar dromen, kan goed dansen, is een leuke dino en nog veel meer.
Dit was dan nog maar het begin van de stage. Heerlijk dat de kinderen dit zo geweldig vinden.

Om Brontorina beter te leren kennen moeten we ook dansen beter begrijpen. Daarom had ik allemaal verschillende danskleren en dansschoenen mee, zoals een maillot, een tutu, pointes, maar ook een hip-hop broek, sportschoenen, een disco broek en nog veel meer.
De kleine onderzoekers waren er helemaal klaar voor en vonden dit ook erg leuk! Ik was erg geschrokken toen ik hoorde dat ze al die moeilijke benamingen van de balletkleren zo goed hadden onthouden. Fantastisch gewoon.
Ik had ook 2 kleine vrienden meegebracht. Het waren Tom en Karlijn. Zij gingen aan de kinderen eens tonen hoe je kan dansen, wat je allemaal aan moet doen en hoe de danszaal eruit ziet.
Dit poppenspel was fantastisch gegaan. Ik was niet verstopt achter een poppenkast, maar speelde dit gewoon op de tafel. De kinderen zaten op maximum 2 meter van mij. Ik voelde ze in het begin ademen en bewegen, tot ik begon met spelen. Hun mondjes vielen op en hun ogen stonden zo groot! De gezichten stonden gericht naar mij en ze bewogen nog amper. 20 minuten lang hebben ze naar Tom en Karlijn gekeken vol spanning en rust. Wauw, wat een mooi gevoel kreeg ik toen.
We hebben ook een dino ei gemaakt. Startende van een ballon. Hierover plakten we dan krantenpapier met behangerslijm, laten drogen en dan heb je een hard ballon.
Als dit klaar is konden de kinderen beginnen met hun eigen dino ei te schilderen. Iedereen is anders, ook de dino's dus mogen de kinderen zelf kiezen hoe hun ei er uit ziet. De meest gekke combinaties zijn mogelijk.
Voor de kinderen die liever iets anders wouden doen, konden ze een eigen tutu maken. Het mooie rokje dat balletdansers dragen. Dit vonden ze erg leuk om te doen, vooral omdat ze het daarna dan konden dragen.
Je start met een lint en je legt 2 knopen, één bij het begin van het middel van het kind en één bij het einde. De kleuters mochten dan hiertussen de reepjes stof (50 cm lang en 8 cm breed) knopen. Ze gebruikten voldoende reepjes zodat ze een goed gevulde rok hadden. En het resultaat mag er zijn!
 
Een hele leuke stageweek! Tot de volgende keer.

2 reacties:

  1. Wat een geweldige ideeën heb jij altijd!! Als ik nog een kleuter was, had ik dit vast en zeker ook helemaal geweldig gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen

© juf Laura Jonckheere 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis