zondag 10 maart 2013

DIY: Figuren uit zoutdeeg

Zoutdeeg is een product om heel makkelijk iets mee te knutselen. Vooral met kinderen is dit erg leuk. Zeg wel duidelijk aan de kinderen dat het niét om op te eten is!

Dit heb je nodig:
- 1 deel zout
- 1 deel water
- 2 delen meel / bloem (niet zelfrijzende)
- een kom
- een vork 
- bakplaat
- bakpapier
- oven

Neem de kom en doe het zout er in. Daarna voeg je het water hier aan toe.
Dit meng je al een beetje met je vork.
Daarna roer je de meel / bloem er door heen met je vork. Doe dit eerst met het vork. Na een tijdje kan je beginnen kneden met je handen.
Kneed goed verder tot alles goed aan elkaar hangt en je een grote deegbrok hebt.
Let op:
- Deeg brokkelt = te droog = voeg water toe
- Deeg zakt in, plakt erg aan je handen = te vochtig = voeg meel / bloem aan toe

Daarna heb je een goed papje en kan je de figuur naar keuze gaan maken. Dit is hetzelfde werken als met plasticine of klei.
Terwijl je de figuren maakt leg je die op je bakplaat, met het bakpapier er al op. Dit werkt veel makkelijker.
Als je figuren klaar zijn, plaats je de bakplaat in de voorverwarmde oven.
De oven moet op 150 °C tot 175 °C staan. De figuren zitten ongeveer een uur, of net iets langer in de oven. Daarna zouden ze hard genoeg moeten zijn!

Ik maakte ook nog een mooie achtergrond voor mijn zoutdeegfiguren. Ik schilderde het deksel van een schoendoos. De achtergrond en figuren zijn geïnspireerd op het boek "Mama kwijt".
Dit is het eindresultaat! Ik ben zo blij dat het gelukt is en mooi uitkomt. :)

2 reacties:

  1. Ik ken zoutdeeg wel maar heb het nog nooit gemaakt omdat ik de verhoudingen niet kende. Bedankt om het te delen, dit kan ik zeker met onze kinderen eens doen in een schoolvakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat je er iets aan hebt! Ik gebruikte 1 kopje zout, 1 kopje water en dan 2 kopjes bloem. Had wel een beetje te veel, maar daar kan je nog andere leuke dingen mee maken. Veel plezier er mee ;)

      Verwijderen

© juf Laura Jonckheere 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis