maandag 21 oktober 2013

1ste leerjaar - stage

Het academiejaar loopt maar door. Na de zorgstage werden we ondergedompeld in de module 'overgangen'. We bekijken hoe de overgang van de 3e kleuterklas naar het 1e leerjaar loopt. Maar ook hoe het is voor peuters om voor het eerst de overgang te maken naar school.

Ik trok naar het eerste leerjaar en tijdens de observaties sprak dit me al zeer erg aan. Goed om te weten dat je met het diploma van kleuteronderwijs ook les mag geven in het eerste leerjaar.
Er zijn elementen terug te vinden vanuit de kleuterklas, alleen wordt er ├ęcht wel geleerd omdat de zaken op school nu wel resultaatgericht zijn. Het grote verschil is natuurlijk leren lezen en schrijven, rekenen, ...

Zelf mocht ik ook 6 lesjes en 3 tussendoortjes geven tijdens de doe-dagen. Dit vond ik zeer leuk om zowel voor te bereiden als de lesjes zelf te geven.

Ik mocht Nederlands geven. Dit waren lesjes lezen, het woord "buik", maar ook schrijven, de letter "n" van in het woord "neus". Tijdens het rekenen leerden de kinderen optellen tot en met 5, dit eerst met concrete materialen en daarna op papier.
Ik had ook voor de leerlingen een matrix gemaakt, in het thema van Halloween. Dit vonden ze ook zeer leuk om te doen.
En om het niet altijd heel schools te houden heb ik veel speelse elementen in de lesjes gestoken. Ik koos er voor om een activiteit te geven waarbij de kinderen krulletjes mochten schrijven, niet zomaar op papier, maar in scheerschuim. Dit vonden ze echt super leuk om te doen. Op die manier konden de kinderen die moeite hebben met het vlot en soepel bewegen op papier, dit eens verder inoefenen maar dan in scheerschuim.
Het eerste leerjaar sprak me eerlijk gezegd echt aan! Maar ik zou toch niet hoger dan het eerste leerjaar les willen geven. Geef mij maar de kinderen die nog die speelsheid in zich hebben en nog jong zijn! :)

0 reacties:

Een reactie plaatsen

© juf Laura Jonckheere 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis