woensdag 2 oktober 2013

Zorgstage - stage

In het 3e jaar van mijn opleiding zijn er ook modules aanwezig. De eerste module waar we ons in gingen verdiepen was alles rond zorg in een school.
Ik ging hiervoor dus ook op zorgstage. Voor mij en de meeste andere studenten een onbekend terrein om zelf in mee te draaien.

Tijdens de observatiedagen werd al duidelijk dat de taak van de zorgcoördinator, geen taak is om te onderschatten!
Kinderen over alle klassen opvolgen, inspelen op de noden van de kinderen, MDO's volgen en voorbereiden, samenkomen met het CLB, besprekingen met leerkracht(en) en directie, lessen voorbereiden, materiaal zoeken om kinderen verder te helpen in hun ontwikkeling, leestesten afnemen, helpen bij rekenlessen, (soms zware) gesprekken voeren met ouders, contact opnemen met externen, ...
Dit is nog maar een deel van wat er moet gebeuren. Ik heb énorm veel respect voor de personen die dit doen!

Tijdens de doe-dagen ben ik in contact gekomen met veel leuke, boeiende zaken rond zorg.
Ik mocht helpen tijdens een wiskunde les in het 3e leerjaar. Voor mij was dit ook al even geleden, maar de tafels van 6 kon ik gelukkig nog. De kinderen waren heel positief en riepen onmiddellijk om hulp als er vragen waren, alsof ik daar al langer was op die school.

Ook in de kleuterklas ging ik specifiek te werk met een bepaalde zorgvraag. Ik werk met enkele kleuters uit de klas rond de 'motorische ontwikkeling'. Hiervoor voorzie ik extra stimulerende, speelse en concrete oefeningen... binnen het BC van de klas.
Ik had een visspel gemaakt waarbij de kinderen een vishengel hadden en een vuilnisbak vol met afval. De kleuters mochten het afval hier uit vissen met de hengel en dit doen in de juiste vuilnisbak (pmd, papier en karton of restafval).
Hiernaast had ik nog een spel voorzien dat de fijne motoriek van de kinderen extra kon stimuleren en dit was een dikke draad en kroonkurken met gaatjes in. De bedoeling was dat de kinderen de kroonkurken gingen rijgen (zoals ze vaak doen met parels). De fijne motoriek wordt hier extra mee gestimuleerd.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

© juf Laura Jonckheere 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis