zondag 22 november 2015

Draairad / rad van fortuin

Een draairad brengt heel wat mogelijkheden in de kleuterklas. Zo kan je er een kleurenspel, dierenspel, zoekspel, taalspel ... van maken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom wou ik graag ook zo een 'rad van fortuin' hebben. Het is dan ook niet heel moeilijk om zelf te maken. Met behulp van enkele handige handen (die van mijn papa) heb je snel je eigen draairad voor in de klas.
 
Dit zijn de benodigdheden: een draaiende (!) kaasplank (mijn kaasplank is van de Ikea), 12 houten stokjes van 4 cm, 2 houten stokjes van 5 à 6 cm, een houten onderplaat, anti-slip plakkertjes, een deel van een leren riem en stevige draad.

Dit is het eindresultaat geworden! Benieuwd hoe de kleuters gaan reageren.
 

2 reacties:

  1. wouters danielle10 mei 2016 om 11:12

    hallo,
    kan je me doorsturen hoe je het juist maakt
    zou het willen uittesten met de kleuters in de vakantie.alvast merci
    danielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Danielle

      Ik heb eigenlijk een kaasplank gekocht uit de Ikea. Daarna heeft mijn papa met een kleine boor niet te diep 12 gaatjes gemaakt waar korte kleine stokjes hout in passen. Deze werden erin vastgemaakt met stevige houtlijm. Om de pijl te maken, heb ik een oude leren broeksriem gekocht uit de kringloopwinkel en deze vastgemaakt tussen twee houten stokjes. Omdat de riem zou durven verschuiven door de kracht van het rad heb ik rond deze stokjes (waar de riem tussen zit) harde draad gespannen die niet kan breken of kapot gaan (tamboergaren). De stokjes zijn gewoon vastgemaakt op een onderplank met vijzen. Die onderplank is rechthoekig en dit ook vast onderaan op de onderronde van de kaasplank. Hopelijk is de uitleg duidelijk. Veel succes en plezier ermee alvast!

      Verwijderen

© juf Laura Jonckheere 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis